Polecamy artykuł w Gazecie Wyborczej: Brytyjski resort edukacji radzi: „Matematyka i fizyka to przepis na sukces, porzućcie humanistykę”


 

Po przedmiotach ścisłych jest praca – i to dobra. Tak przynajmniej przekonuje brytyjski resort edukacji

- Chcecie mieć dobrą pracę? To nie studiujcie sztuki i innych kierunków humanistycznych. Sposobem na sukces jest matematyka i przedmioty ścisłe – powiedziała do brytyjskiej młodzieży Nicky Morgan, sekretarz w tamtejszym resorcie edukacji.

Brytyjska urzędniczka wysokiej rangi twierdzi, że młodzi, którzy chcą mieć dobrą pracę, powinni poważnie zastanowić się nad tym, co da im taką możliwość. Zdaniem Morgan nastolatkowie mogą odnaleźć się na rynku pracy tylko wtedy, gdy zaczną wybierać studia ścisłe, na kierunkach takich jak matematyka czy fizyka. Przedmioty humanistyczne nie dają możliwości dobrego zarobkowania.

Sekretarz brytyjskiego ministerstwa edukacji dodała także, we wcześniejszych latach studenci, którzy wybierali np. matematykę, mieli już zaplanowaną dokładną ścieżkę kariery. Jednak jej zdaniem, nawet jeśli ktoś nie ma konkretnych planów i nie zdecydował, co chciałby robić w przyszłości, powinien „w ciemno” wybrać kierunek techniczny. – Jedynie taki wybór daje możliwość dobrze płatnej pracy, bo umiejętności wyniesione z takich studiów są przydatne w każdej dziedzinie – stwierdziła Morgan. Zważyła także, że wielu nastolatków idzie na studia humanistyczne z błędnym założeniem, że taki kierunek da im szansę na rozwój.

Komentarz pani Morgan wywołał wiele głosów sprzeciwu wśród liderów i zwolenników nauk humanistycznych. Christine Blower, prezes Krajowego Związku Nauczycieli, uznała wypowiedź pani sekretarz za skandaliczną i powiedziała, że „umniejszanie znaczenia nauk humanistycznych jest bardzo złym przekazem dla młodych ludzi”. Natomiast Nigel Carrington, rektor Akademii Sztuk Pięknych w Londynie, dodał, że „sam podział na nauki humanistyczni i nauki techniczne jest absurdalny”. Jego zdaniem kreatywność jest równie istotna dla rozwoju ekonomicznego i powinno się ją rozwijać. W podobnym tonie wypowiedziała się też dr Mary Bousted, sekretarz generalna Stowarzyszenia Nauczycieli i Wykładowców. – Zgadzam się z panią Morgan, że matematyka i inne przedmioty ścisłe otwierają młodym wiele drzwi. Jednak błędem jest zdegradowanie historii, angielskiego i przedmiotów artystycznych. Uważam, że są istotne, bo poszerzają ogólną wiedzę o świecie – stwierdziła Bousted.
Cały tekst: http://wyborcza.pl/1,75477,16957227,Brytyjski_resort_edukacji_radzi___Matematyka_i_fizyka.html#ixzz3IwAQRuii

z dn. 12.11. 2014 r.